rivas rivas .

rivas

چگونه محترمانه موضوع گفت‌و‌گو را عوض كنيم؟

نخست صحبت طرف مقابل را تائيد و بعد موضوعي ديگر را مطرح كنيد
درصورتي كه متوجه شديد طرف مقابل شما سعي دارد صحبت را به سمتي پيش ببرد كه برايتان خوش آيند نيست، سعي كنيد با يك تصديق ساده موضوع صحبت را تغيير دهيد.
 
براي شفاف شدن موضوع به مثال هاي زير توجه كنيد:
هنگامي كه شخصي در يك مهماني موضوعي را پيش ميكشد كه ميدانيد در پايان به بگومگو و دعوا مي انجامد تنها كافيست چنين عباراتي را به وي بگوييد:نظرات مختلفي در مورد اين موضوع وجود دارد به چه دليل بجاي آن در مورد موضوعات جالب تر مانند سفر آخر تو به كيش صحبت نكنيم؟
 
يا به عنوان مثال درصورتي كه كسي تصميم دارد در خصوص همسر يا نامزد قبلي شما صحبت كند بهتر است از همان ابتدا اين صحبت را پايان دهيد. چگونه؟ خيلي راحت به وي بگوييد:جدايي ما بسيار سخت بود ولي اين خوبي را داشت كه من توانستم با انسان هاي جذاب جديدي اشنا شوم كه ديدگاهشان به زندگي مثل نگاه من به زندگيست. آيا تا حالا زير باران به دريا رفته اي؟
 
- از اطلاعات شخص مقابل تعريف كنيم و به دنبال آن سؤال بپرسيم.
يك راه ديگر براي معاوضه كردن صحبت، تعريف و تمجيد كردن از ميزان اطلاعات طرف مقابل در خصوص آن موضوع است.
 
به طور مثال، درصورتي كه فرد مقابل در خصوص مسائل سياسي حرف مي زند كه برايتان خوش آيند نيست بجاي بحث كردن با وي، از اطلاعاتي كه در خصوص فلان رييس جمهور دارد تعريف كنيد و سوال كنيد كه اينهمه اطلاعات را از كجا ياد گرفته است؟
 
بدين ترتيب به سادگي موضوع عوض ميشود و فرد مقابل بدون اين كه متوجه شود، در مورد كتاب ها يا مقاله هايي كه مطالعه كرده صحبت ميكند .
 
عوض كردن بحث, عوض كردن صحبت,عوض كردن گفت و گوعوض كردن موضوع بحث
 
- از قبل آماده باشيد.
درصورتي كه قرار است به جايي برويد كه در آن جا با اشخاص غريبه اي رو به رو شويد، خودتان براي آغاز گفت و گو 2 تا 3 موضوع را در ذهن داشته باشيد و گفت و گو را با موضوعات مورد علاقه خويش شروع كنيد.
 
موضوعاتي را انتخاب كنيد كه بيش تر مردم به آنها علاقه دارند، مثل موضوعات ورزشي، تفريحي و موضوعات مرتبط با تكنولوژي. در ملاقات هاي اول سعي كنيد از طرح مسايل جنجالي مثل مسايل سياسي، پرهيز كنيد.
 
- دنبال كلمه يا عبارتي باشيد كه در صحبت وقفه به وجود آورد .
گاهي پيش مي‌ايد در جلسه اي حضور بيابيد كه از موضوع بحث چيزي نمي دانيد و در نتيجه حرفي هم براي بيان نخواهيد داشت. صحبت هاي يك طرفه هميشه خسته كننده هستند بدين ترتيب توصيه مي كنيم مترصد فرصت باشيد. يعني چه؟
 
يعني به صحبت ها گوش كنيد و در بين آن ها دنبال كلمه يا عبارتي بگرديد كه بتوانيد با استفاده از آن موضوع حرف را تغيير دهيد. در زير مانند هايي در اين رابطه نوشته ايم كه به درك بهتر شما كمك ميكنند :
 
درصورتي كه به عنوان مثال شخصي در خصوص تاپ هايي كه سرشانه ندارند يا بخش بالايي آن ها باز است صحبت ميكند و اين استايل از نظر شما اصلاً جذاب نيست، ميتوانيد با بيان كردن چنين جمله اي كل صحبت را عوض كنيد:در مورد تاپ بدون سرشانه گفتيد، توجه كرده ايد كه هوا در عرض يك روز چه طور ناگهان عوض مي شود؟ و به اين ترتيب صحبت را به آب وهوا بكشانيد.
 
يا به عنوان مثال هنگامي كه يك نفر در مورد بازي فوتبال صحبت ميكند و اين صحبت برايتان بيش از حد خسته كننده است، به محض اين كه به زمين فوتبال و چمن اشاره كرد ، اين كلمه را در هوا بقاپيد و بگوييد:تا اكنون توجه كرده اي كه رنگ سبز چمني چه قدر زيباست؟ من عاشق اين رنگ هستم و در مورد اين كه به چه دليل به اين رنگ علاقه داريد توضيح دهيد.
 
- تغيير ناگهاني موضوع اگر طرف مقابل نفس مي گيرد
يك راه ديگر براي تغيير مسير گفت و گو اين است كه صبر كنيد تا طرف مقابل تان براي نفس گرفتن مكث كند و بعد فورا موضوع ديگري را به ميان بكشيد.
 
بيش تر اشخاص اين اشاره را متوجه ميشوند و مي فهمند اين تغيير موضوع، اتفاقي يا غيرعمدي نيست، ولي درصورتي كه كارساز نبود دوباره سعي تان را بكنيد! هنگامي كه اين روش را بكار مي بريد هم زمان لبخند بزنيد تا طرف مقابل تان شما را بعنوان يك مخالف نبيند يا تصور نكند مصاحب خوبي نيستيد.
 
چند نمونه:
درصورتي كه طرف مقابل تان شروع صحبت كردن و ايراد گرفتن از كسي كرد كه حضور ندارد، به يك مكان يا شيء اشاره كنيد و نظرتان را درموردش بگوييد.
 
درصورتي كه كسي در مورد مشكلش با شركتي كه شما در آن كار مي كنيد آغاز به صحبت كردن كرد ميتوانيد تبسم بزنيد و سوال كنيد آيا حيوان خانگي دارد و درصورتي كه دارد چيست و... وي بايد متوجه منظور شما بشود و بفهمد كه كارمند آن شركت هستيد و در چنين گفت و گو هايي محدوديت هايي داريد.
 
درصورتي كه كسي شروع به ايراد گرفتن از يكي از دوستان يا همكاران تان كرد، يك لبخند بزرگ بزنيد و از وي در مورد سفرش، اتومبيل جديدش،... سوال كنيد.
 
عوض كردن بحث, عوض كردن صحبت,عوض كردن گفت و گوراههاي عوض كردن بحث
 
- بهانه اي براي ترك طرف مقابل پيدا كنيد
گاهي از هر تاكتيكي استفاده كنيد نتيجه نمي گيريد. بنابراين بجاي اين كه بحث كنيد يا انرژي تان را صرف چطور عوض كردن صحبت نماييد، نگاهي به دوروبرتان بيندازيد و بهانه اي پيدا كنيد تا حتي موقتا هم كه شده از وي فاصله بگيريد. به عنوان مثال ميتوانيد بگوييد:« معذرت مي خواهم، من بايد الان همسرم را پيدا كنم و چيزي به وي بگويم».
 
درصورتي كه تصميم گرفتيد دوباره نزد همين شخص برگرديد، مجهز به يك موضوع جالب براي گفت و گو باشيد. به احتمال بسيار زياد وي ديگر موضوع قبلي را فراموش كرده است يا فهميده است كه اين موضوع چيزي نيست كه در شما موردش حرفي بزنيد. اگر باز هم موفق نشديد تنها كافيست بگوييد:« معذرت مي خواهم، من بايد بروم!».
 
- رك و راست باشيد
گاهي با وجود بكار گرفتن تمام روش هاي غير مستقيم براي عوض كردن موضوع گفت و گو كه علاقه اي به آن نداريد، طرف مقابل دست بردار نيست و موضوع را رها نمي كند. در اين زمان ها شما بايد كمي مستقيم تر عمل كنيد و اجازه بدهيد وي بداند كه شما ترجيح مي دهيد در مورد مسأله ي ديگري صحبت كنيد .
 
چند نمونه:
من معذرت مي خواهم، ولي اين مسئله، خاطرات بدي را در ذهن من يادآوري ميكند و من ترجيح مي دهم در مورد چيز ديگري صحبت كنيم .
 
من چيزي در اين باره نمي دانم.
مي شود لطفا در خصوص موضوعي كه هر دو از آن خوشمان بيايد حرف بزنيم؟
من به راحتي نمي توانم در مورد مذهب، با افرادي كه با من هم عقيده نيستيند گفت و گو كنم.
بگذريم؛ من از لباس شما خيلي خوشم آمده، هم آهنگي قشنگي با رنگ چشم هاي تان دارد.
من و شما به وضوح عقايد مختلفي در زمينه ي سياست داريم. چرا در مورد موضوعاتي كه زمينه هاي مشتركي در آنها داريم حرف نزنيم؟
 
- با فرد ديگري مكالمه تلفني برقرار كنيد.
مي توانيد از يكي از دوستان خويش بخواهيد تا در يك زمان خاص با شما تماس بگيرد. بعد از برقراري تماس از طرف مقابل خويش عذر خواهي نموده و بگوييد تماسي اضطراري داريد كه مسلما بايد پاسخ  دهيد. بعد مي توانيد تلفن خويش را طول داده تا زمان ملاقات تا حدي سپري شود. بعد از قطع تماس بازگرديد و سعي كنيد موضوعي جديد را مطرح نموده و زمان باقي مانده را حول و حوش آن موضوع صحبت كنيد .
 
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۳:۴۲ توسط:آوا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :